
פסח כשר אבל לא שמח
פסח כשר אבל לא שמח לפני כחודש טיילתי עם אשתי ברחובות מנהטן שבניו יורק. שעת צהרים הגיעה וחיפשנו מסעדה כשרה לאכול בה. פגשנו ברחוב שני
מסדר ליל הפסח המתואר במשנה במסכת פסחים (פרק י) עולה הרושם כי במקור קדמה סעודת הסדר לאמירת ההגדה. לפני שנביא את הראיות לכך נציין כי בראש ובראשונה כך הסברא מחייבת. בנוהג כשבעולם, כשעורכים סעודת הודיה או מצווה, קודמת הסעודה לדברי התודה או הברכה. הנאומים נאמרים על בטן מלאה ולא על בטן רעבה ומקרקרת. אין שום סיבה, שסדר ליל הפסח, לא יתקיים באותו האופן.
ומכאן לראיות:
כוס ראשון – קידוש.
רחץ ואכילת כרפס.
יחץ. נטילת ידיים עם ברכה (רחצה). מוציא מצה. אכילת מרור.
סעודה – שולחן עורך.
כוס שנייה – מגיד.
כורך. צפון.
כוס שלישית – ברך.
כוס רביעית – הלל נרצה.
פסח כשר אבל לא שמח לפני כחודש טיילתי עם אשתי ברחובות מנהטן שבניו יורק. שעת צהרים הגיעה וחיפשנו מסעדה כשרה לאכול בה. פגשנו ברחוב שני
חתנים אשכנזים בבית ספרדי אחת מנקודות המחלוקת בין העדות בפסח היא נושא קטניות בחג הפסח. על מקורו של המנהג והגישה המקלה שראוי לנהוג בימינו לגביו, כבר
מצת יד או מכונה? בשנים האחרונות נפוצה תופעה, בה יותר ויותר בעלי בתים רוכשים מצות עבודת יד לצורך אכילת מצת מצווה בליל הסדר. בדרך כלל